Etkili İletişim
Merhabalar,
Açıkçası şu an anlatacağım konunun; çok ilgimi çeken ve keyifle öğrendiğim bir konu olduğunu ve bu nedenle öğrendiğim bilgileri de aynı heyecanla aktardığımı bilmenizi isterim.
İletişim konusu çok basit, zaten bildiğimiz bir şey gibi görünürken; nasıl oluyorda toplum olarak en çok sıkıntısını yaşadığımız şeylerden biri haline geliyor?
İletişimi, zaten var olan bir şeyin ötesine taşıyıp, olması gereken hale getiremediğimiz ya da nasıl getireceğimizi bilmediğimiz için böyle, bana kalırsa. Olması gereken hali nedir ki? diye sorduğunuzu duyar gibiyim. Bu noktada önce "İletişim" kavramını anlamanın sonrasında etkili iletişimin nasıl kurulacağını öğrenmenin daha kolaylaştırıcı olacağını düşünüyorum.
İletişim dediğimiz şey; bilginin karşı tarafa iletilme sürecinde içerik ve bağlamı koruyarak meydana gelen iki yönlü bir olgudur. Mesela bu cümleyi anlamadıysanız iletişimimiz başlamadan bitti maalesef:(. Bu nedenle size, mesajımı daha anlaşılır kılmak için biraz daha detay vereyim.
Kaynak: İletişimin kaynağı gönderendir ve kaynağın bu süreçte mesajı anlaşılır ve net bir şekilde iletmesi iletişimi etkili bir hale getirecektir. Ayrıca kaynak iletişim sonucunda ne beklediğini cevaplayabilmelidir.
Mesaj: Karşı tarafa ilettiğimiz mesaj bilgidir ve bilgiyi iletmek iletişim kurmak için bir amaçtır.
Kodlama: Mesajın, karşı tarafla paylaşılabilecek bir biçime aktarılma işlemine kodlama denir. Kodların karşı tarafın anlayabileceği ve deşifre edebileceği şekilde kodlanması gerekir. Bu noktada kodu deşifre ederken, süreçte kodun doğru iletilip iletilmeyeceğini sorgulamamız gerekir. Bu nedenle karşı tarafın anlayacağı dil ve bağlam kullanmamız gerekir.
Kanal: Mesajı iletmek için kullandığımız yöntemler kanaldır. Hangi kanalı kullanacağımızı belirlerken, mesajımızın türünü dikkate almalıyız. Yüz yüze görüşmeler, telefon görüşmeleri,telefon mesajlaşmaları, e-posta ve video konferanslar iletişim kanallarına örnektir.
Kod Çözme: Karşı taraf gönderilen mesajı aldığında kod çözme işlemi gerçekleşir. Kod çözme sürecini başarıyla gerçekleştirebilmemiz için ihtiyacımız olan iletişim becerilerini kullanmamız gerekir. Yani okuma ve anlama, aktif dinleme ve açıklayıcı sorular sorma bu süreci kolaylaştıracaktır.
Alıcı: Karşı taraf diye bahsettiğim kişi, yani mesajımızı ilettiğimiz kişi alıcıdır.
Geribildirim: İletişim sürecimizin sağlıklı olup olmadığını mesajımızı ilettikten sonra aldığımız geri bildirime göre karar veririz. Bu noktada daha aynı kişiyle daha verimli ve etkili iletişim kurabilmek için aldığımız geri bildirimler, bir sonraki iletişimimizde bizim için bir ipucu olacaktır.
Bağlam: Bağlam iletişim kurduğumuz kişiye, ortama ve kanala göre değişiklik gösterebilmektedir. Yani bağlan iletişimin tarzını belirleme noktasın yol göstericidir.
Sanıyorum hala tam olarak etkili iletişim bunun neresinde, diye düşünüyorsunuz. Haklısınız, çünkü iletişimin aslında yukarıda bahsettiklerim dışında tamamlayıcıları da var.
Evet, şöyle biraz düşününce hepimizin aklına geliyor değil mi?
Beden dili, jest ve mimikler, ses tonu, duygular, üslup ve dikkat edilmesi gereken bazı hususlar...
Düşünsenize karşınızdaki kişiye çok mutlu ve heyecanlı olduğunuzu anlatıyorsunuz, gayet donuk bir mimik ve ses tonuyla. Sizce alıcı bu mesajı ne kadar doğru alabilir. Bence de alamaz çünkü bir tutarsızlık var. Ya da şöyle düşünelim; karşınızdaki insana bir mesaj ilettiniz ancak mesajın içinde bulunduğu bağlamı anlamayamadığı size olumsuz bir geri dönüşte bulundu. Bu durum, dijital yazışma ortamlarında arada sırada başıma gelen bir şey. Duyguları yazışma dilinde ifade etmek oldukça zor olduğu için, yazdığımız mesaj içeriğinin; net, anlaşılır ve alıcının bağlamına uygun olup olmadığına dikkat etmeliyiz. He unutmadan, bir de
yüz yüze iletişimde beden dilimizi etkin bir dinleyici olarak dinlemeye hazır bir şekilde kullanmak etkili iletişimin temellerinden bir tanesi. Siz konuşurken sürekli etrafına bakan, ellerini göğsünün üstünde bağlamış bir insana bir şeyler anlatmaya çalıştığınızı düşünsenize... İnsanda anlatma hevesi de bırakmaz ki!
Hal böyleyken iletişimsizliğin nedeninin; alıcı ve kaynağın mesaj alışverişinde, iletişimin sürecini ve tamamlayıcılarını doğru bir şekilde kullanamamaları olduğunu düşünüyorum.
Ve insanoğlu etkili iletişimi çözemediği sürece iletişim kaynaklı sorunlar da varlığını korumaya devam edecek maalesef...
Şimdilik Hoşça Kalın...



Yorumlar
Yorum Gönder